عطر دست ساز
عطر و ادکلن شقایق ۲

عطر دست ساز

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که عطر مخصوص به خودتان را داشته باشید؟ این یکی از ساده ترین پروژه های زیبایی است که به راحتی از عهده آن بر می آیید.

داشتن عطر مخصوص به خودتان یک امتیاز شاخص هم محسوب میشود. شاید این عطر را جایی یافت نکرده باشید ولی اکنون به آسانی میتوانید در اختیار داشته باشید.

شما ابتدا به چند روغن ضروری و مواد اولیه پایه نیاز دارید. در کنار این، آشنایی با علم عطر شناشی و شناخت نت های مختلف عطر بسیار مهم است.

برای اینکه بدانید چطور رایحه‌های دلخواه خود را با هم ترکیب کنید باید آگاهی و شناخت خود را نسبت به دنیای عطر و عطرشناسی و انواع نت ها بالا برید. در این مقاله شما را با این علم آشنا کرده و آموزش لازم برای ساخت عطر دست ساز را در ختیارتان قرار داده ایم.

نت‌های عطر

توجه به عناصر آن رایحه و خانواده یک عطر، از عملی ترین راه ها برای شناخت آن عطر است که با داشتن تخصص و علم در زمینه عطر شناسی کاملا میسر است.

عطرها ترکیبی از رایحه‌هایی در سطوح مختلف هستند که به آن‌ها نوت Note می‌گوییم. وقتی عطری را روی پوست خودتان اسپری می‌کنید بوی آن بر اساس نوت‌های موجود در آن با ترتیب زیر تغییر می‌کند:

  • نت بالایی: بویی است که تا 15 دقیقه پس از اسپری کردن به مشام میرسد نت بالایی یا آغازین است.
  • نت میانی: معمولا بین 15 تا 45 دقیقه پس از اسپری کردن به مشام میرسد.
  • نت پایه: همتن تم عطر یل نت پایانی است که حدود یک ساعت بعد از اسپری کردن عطر به مشام میرسد.
نت‌های عطر

از نت های محبوب آغازین میتوان به رایحه هایی چون اسطوخودوس، لیمو، نعناع، رزماری، پرتقال شیرین، گرپ فروت، ترنج و ریحان اشاره داشت.

نت هایی مثل بابونه، دارچین، هل، میخک، یاسمن، یلانگ یلانگ، برگ کاج، علف لیمو، جوز هندی، سروکوهی، بهارنارنج، گل سرخ، چوب سرخ از نت های محبوب میانی هستند.

نوت‌های پایانی پراستفاده در عطرها نیز عبارتند از چوب سدر، وانیل، سرو، زنجبیل، پاتچولی، کاج، چوب صندل است.

نسبت های ترکیبی

برای ترکیب این نت ها باید بدانید که ابتدا نت های پایانی و سپس میانی و در پایان نت های آغازین اضافه میشوند. چیزی دقیقا بر عکس ترتیب بویی که به مشام میرسد.

نسبت ترکیبی مناسب برای نوت‌ها ۳۰ درصد نوت آغازی، ۵۰ درصد نوت میانی و ۲۰ درصد نوت پایانی است. ترکیب سه تا چهار رایحه برای ساختن عطر دست ساز مورد نیاز است.

تهیه عطردست ساز

تهیه عطردست ساز

برای تهیه عطر دست ساز به موارد زیر نیاز است.

  • بطری شیشه ای تیره
  • روغن حامل یا پایه عطر
  • الکل غلیظ
  • رایحه مورد علاقه تان

می توانید روغن معطر مربوط به آن رایحه را تهیه کنید یا خودتان آن روغن را از مواد طبیعی بگیرید که روش اول راحت و مناسب‌تر است و خطای کمتری دارد.

عطر دست ساز

برای ساخت عطر ابتدا باید نت پایه را به مقدار ۲۰ درصد، بعد از آن ۵۰ درصد نت میانی و در پایان نت آغازین را به ميزان ۳۰ درصد با یکدیگر ترکیب کنید.

درصورتی که میخواهید عطر شما نتی بیشتر از این سه داشته باشد، باید یک رایحه ديگر به آن اضافه کنید. ساخت عطر با یک گونه روغن حامل شروع می شود.

برای این کار میتوانید از روغن هسته انگور، بادام شیرین، جوجوبا یا روغن کنجد استفاده کنید.

روغن حامل را داخل ظرف شیشه‌ای بریزید. ۳۰ قطره روغن معطر را به آن اضافه کنید. ۱۵ قطره آن نوت میانی، ۱۰ قطره نوت آغازی و ۵ قطره نوت پایانی است.

قابل ذکر است که این نکته بسیار مهم است بدانید برخی رایحه‌ها بوی تندتری دارند و بهتر است نسبت به رایحه‌های دیگر کمتر استفاده شوند.

ساخت عطر دست ساز

مرحله پایانی ساخت عطر دست ساز

سپس الکل را اضافه کنید و درون ظرف بریزید. آن را به مدت 48 ساعت در محیطی تاریک و بی صدا قرار دهید. هر زمان استراحت به عطر بیشتر باشد عطری بهتر و ماندگارتر بدست می آید.

بعد از آن اگر از بوی عطرتان راضی بودید، پس از آماده شدن عطر دو قطره آب به آن اضافه کنید. شیشه را تکان دهید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.

عطر را به شیشه مخصوص پس از گذراندن از صافی انتقال دهید.عطر شما آماده است.

عطر جامد

عطر جامد برای مسافرت یا نگه داشتن در کیف بسیار مناسب است. حالتی کرمی دارد و وجود موم زنبور عسل است که به آن قوام میدهد. در واقع ماده اصلی تشکیل دهنده آن موم است.

موم پس از ذوب شدن با مواد معطر و روغن های حاوی اسانس ترکیب شده و پس از آن که در دمای محیط به حالت جامد درآمد در بسته بندی قرار گرفته و استفاده می شود.

عطرهای معمولی حاوی الکل هستند و بر پایه آن ساخته شده اند ولی عطرهای جامد به راحتی از بین نمی روند و تا مدتها روی پوست باقی می مانند.

  • مواد مورد نیاز برای ساخت عطر جامد
  • روغن حامل عطر به مقدار یک قاشق غذاخوری یا ۱۴.۵ گرم، نوعی روغن طبیعی و بدون بو مثل روغن هسته انگور، روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا
  • موم زنبور عسل دو قاشق چای خوری، برای ماندگاری و ساختار بهتر عطر
  • روغن‌های معطر که بوی عطر را می‌سازند ۳۵ تا ۴۰ قطره به صورتی تکی یا ترکیبی
  • کاسه فلزی یا قابلمه
  • کاسه شیشه‌ای کوچک
  • ظرف مناسب برای عطر جامد
  • آب
عطر جامد

ساخت عطر جامد دست ساز

پس از ترکیب روغن‌های معطر دلخواه به نسبت‌های و بدست آوردن مقدار ۳۵ تا ۴۰ قطره از این ترکیب و آماده کردن سایر مواد مورد نظر، کاسهای فلزی یا قابلمه کوچک را از آب پر کنید و روی شعله کم قرار دهید تا آب داغ شود.

موم زنبور عسل را داخل یک کاسه شیشه‌ای بریزید و بالای ظرف قرار دهید تا موم آب شود آن را بردارید و کمی صبر کنید تا خنک شود.

دقت کنید که سفت و جامد نشود. در این مرحله روغن پایه و روغن‌های معطر مخلوط شده را در داخل کاسه موم بریزید و خوب مخلوط کنید تا یکدست شود و آن را داخل ظرف مورد نظر خود بریزید و در آن را بگذارید تا بوی آن نپرد.

قبل از شروع به استفاده چند دقیقه صبر کنید این ترکیب خنک شود و جا بیفتد.

اگر برای ساخت این عطر از روغن هسته انگور به عنوان پایه استفاده کرده باشید 6 ماه ماندگاری و اگر از روغن بادام یا روغن جوجوبا استفاده کرده اید ۱۲ ماه است. عطر شما آماده است.

مطلب قبلی عطر درمانی
مطلب بعدی دلیل اسپری عطر روی نبض
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته