اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن
سهیل صمدی

اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن

عطر ها و ادکلن ها از دیرباز تا به امروز جزء جدایی ناپذیر در زندگی افراد متشخص و کسانی بوده است که به بهداشت بدنی خود اهمیت زیادی میدهند، امروزه با گسترش این صنعت و انواع و اقسام عطر های موجود در بازار عطر ها و ادکلن ها جزئی از تیپ و ست لباس خوش لباسان می باشد. اگر به صورت تخصصی به تیپ و لباس خود اهمیت می دهید باید بدانید با رنگ بندی پوششی که بر تن دارید باید از چه رایحه ای استفاده کنید.

بر روی جعبه عطر وادکلن ها قسمت جلوی جعبه اسم، برند و کمپانی نوشته شده است، اما قسمت مهم پشت جعبه ی عطر ها و ادکلن ها می باشد که اصطلاحات ومخففات را بر انجا می نویسند. دانستن اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن و مخففات به شما کمک می کند که ترکیبات عطر و ادکل خود را بشناسید و از رایحه آن سر در بیاورید که این خود برای انتخاب عطر و رایحه دلخواهتان بسیار موثر است.

اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن

در ادامه با تعدادی از اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن ها آشنا می شوید:

Eau (نحوه تلفظ : اُو)

در زبان فرانسوی به معنی «آب» می باشد. هنگامی در نام یک عطر فقط این کلمه به تنهایی استفاده شود، به این معنی است که عطر نسبت به سری های قبلی خود ملایم تر است. توجه داشته باشید که این پیشوند اگر به دو صورت ” Eau de Toilette”  یا ” Eau de Parfum” هک شده باشد دو معنی متفاوت دارد. و نشان دهنده استانداردی از غلظت روغن عصاره ی عطر یا همان Essential oil می باشد.

LEau (نحوه تلفظ: لُ)

هنگامی که کلمه ی Eau به همراه پیشوند L باشد معرفه می شود. در حقیقت کارکرد L  قبل کلمه در زبان فرانسه همانند کاربرد “The” در زبان لاتین می باشد. علت استفاده از این پیشوند در بعضی از عطرها این است که تاکید بیشتری روی آن است.

 Cologne(نحوه تلفظ: کولون)

نام شهری در آلمان می باشد. این شهر جایی است که اولین عطر به صورت صنعتی و مدرن امروزی در آن تولید شده است. که در طول زمان به کلمه ای مشابه عطر به معنای امروزی تبدیل شده است. (در امریکا به عطر مردانه گفته میشود) اگر بر روی شیشه عطر خود این کلمه را به تنهایی دیدید، به معنی عطر است.

برخی سازنده ها نسخه کلون یا به صورت عامیانه کلاژن محصول خود را تولید میکنند که معمولا بهترین رایحه در نسخه کلون وجود دارد به طور مثال گرلن ایده آل مردانه کلون.

Eau de Cologne (نحوه تلفظ: اُودکلون)

اگر بر روی شیشه ی عطر این کلمه وجود داشت به این معنی است که غلظت روغن آن عطر کمتر از Eau de Toilette می باشد. و درحدود بین ۲ تا ۴ درصد است.

Fraiche (تلفظ به زبان فرانسوی: ف غِیش)

در زبان فرانسوی به معنای تازه می باشد. عطر هایی که بر روی جعبه و یا شیشه آنها این عبارت هک شده باشد دارای رایحه ای خنک می باشند و حس تازگی و طراوت ایجاد می کنند.

Eau Fraiche (تلفظ به فرانسوی: اُ ف غِیش)

به زبان فرانسوی به معنای آب تازه است. زمانی که این عبارت را در پشت جعبه عطر مشاهده کردید، به این معنی است که غلظت روغن عطر در آن بسیار کمتر از ادو تویلت می باشد.

Toilette (نحوه تلفظ: تویلت)

در زبان فرانسوی به معنی توالت می باشد و یا هر آنچه که به تمیزی مربوط می شود. البته ترکیب این کلمه با Eau de معنی کاملا متفاوتی را ایجاد می کند و آن عطر است. عطری که غلظت روغن عطر یا Essential oil  در آن بین ۴ تا ۸ درصد می باشد.

EDT (اُودو تویلت(

این کلمه مخفف عبارت ادو تویلت Eau de Toilette)) می باشد.

Parfum  (نحوه تلفظ: پا غفوم)

این کلمه معادل فرانسوی Perfume و به معنای عطر است. وقتی روی شیشه ی یا جعبه ی عطر به تنهایی این کلمه را مشاهده کردید به این معناست که غلظت ماده ی عطری یا Essential oil در آن عطر بیشترین میزان ممکن یعنی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد می باشد.

البته عطرهای گرمی درصد بالاتری از غلظت روغن را دارا می باشند. گاهی نیز اسانس ها به صورت خام فروخته می شوند که ماندگاری خیلی بالایی دارند.

Eau de Parfum (نحوه تلفظ : اُ دُ پا غفوم)

اگر بر روی شیشه با ترکیب دو عبارت اودو و پرفیوم (Eau de parfum) مواجه شدید. یعنی غلظت ماده عطری یا همان Essential Oil  درحدود چیزی بین ۸ تا ۱۵ درصد است.

EDP: مخفف کلمه ی Eau de Parfum می باشد. ادو پرفیوم = Eau de Parfum

Le Parfum (تلفظ به فرانسوی: لِ پا غفوم)

به همان معنای Eau de Parfum  می باشد. این ترکیب در اسم عطر استفاده می شود.

Le  که پیشوند کلمه آمده است نقش The را در زبان لاتین دارد. و کلمه را معرفه می کند. تاکید در این مدل عطر ها براین است که Eau de Parfum  بودن آن ها به نسبت مدل های قبلی بیشتر است.

Pour (تلفظ فرانسوی: پووغ)

در زبان فرانسوی حرف اضافه ای به معنای برای است.

Homme (تلفظ فرانسوی: اوم)

به زبان فرانسوی به معنای ” مرد” می باشد. بر این اساس عبارت Pour Homme که بر روی عطرهای مردانه بیشتر دیده می شود به معنی  «برای مرد» می باشد. مثال: azzaro pour homme

Femme (تلفظ: فم)

در زبان فرانسه به معنی ” زن” می باشد. بر این اساس عبارت Pour femme که بر روی عطرهای زنانه بیشتر دیده می شود، به معنی « برای زن» می باشد.

Uomo (تلفظ ایتالیایی: اوومّو)

به زبان ایتالیایی به معنای  «مرد» می باشد.

Donna (تلفظ ایتالیایی: دُنّا)

در زبان ایتالیایی  به معنی «زن» است. مثال: valentino uomo ,valentino donna

جمع بندی

حتما در خرید عطر و ادکلن خود به عبارت هایی که بر روی شیشه و جعبه آمده است دقت کنید و حد الامکان سعی کنید عطر های خود را از مراکز خرید معتبر مانند عطر شقایق خریداری کنید و با استفاده از اصطلاحات رایج در عطر و ادکلن می توانید در خرید عطر مناسب برای خود شانس بیشتری داشته باشید.

 

مطلب قبلی عطر، بهترین هدیه برای ولنتاین
مطلب بعدی عطر های مردانه برای سنین مختلف
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
2.3
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته