قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 11-شهریور-1395 06:06 ب.ظ توسط  مشاور و کارشناس عطر
Vetiver Extraordinaire by Frederic Malle
 0 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
مشاور و کارشناس عطر
کاربر فعال
کاربر فعال
Posts:380


--
11-شهریور-1395 06:06 ب.ظ
    عطرهای وتیوری تقریبا به دو بخش عمده تقسیم میشوند ، قسمت اول عطرهایی که از وتیور بصورت کاراکتر اصلی عطر استفاده میشود ( البته رایحه ی وتیور خود به تنهایی بسیار نافذ بوده ) برای مثال وتیور گرلن و نوع دوم عطرهایی که وتیور در کنار سایر نت ها ارائه شده و دیگر مثل نوع اول خشک ، خشن و بی روح نیست ( حتی با استفاده از مرکبات ) در این نوع نیز ، وتیور باز هم پر رنگ است با این تفاوت که کمی نرم تر ، سبک تر و به نوعی دارای کمی روح شده است و دیگر آن شخصیت مردانه را که در نوع اول ارائه می کند نخواهد داشت .

    این عطر تقریبا حد وسط این دو سبک است ، البته بیشتر به سبک اول و نوع کلاسیک عطرهای وتیور پایه نزدیک است . البته فرآیند نرم کردن و حذف حالت خشک و بی روح از وتیور ، بسان عطرهای جدید نبوده که از میوه ها و ... استفاده شده باشد ، بلکه این فرآیند در دو مرحله و با نت های شناخته شده سدر ، برگاموت و ادویه در یک بخش و بعنوان پرداخت و برداشت اولیه زوائد اصلی و سپس ترکیب سایر نت های عطر در پس زمینه ی عطر ( صندل ، خزه بلوط ، میخک ، مر و... ) بعنوان پرداخت نهایی صورت گرفته است . که البته بیشتر به پرداخت اولیه خواهم پرداخت چون قابل احساس تر برایم بوده و قسمت دوم به عنوان تصورم از نگاه عطار خواهد بود .

    عطر با رایحه ی شاداب ، تازه ، کمی خاکی مانند برگاموت آغاز شده که این شادابی با رایحه مرکباتی دیگری مضاعف شده و کم نیز تلخی مانند پوستِ مرکبات به آن اضافه شده است ، رایحه ی ادویه ای تند و صافی به رایحه ی مرکباتی اضافه می شود ، (یادآور تغ هرمس خواهد بود منتها کمی فضای مرکباتی در اینجا خشک است و به شادابی مرکبات هرمس نیست ) از میانه ی این رایحه ی مرکباتی ادویه ای و یا شاید حتی از همان ابتدای عطر بصورت اعلام توجهی رایحه ی وتیور قابل احساس خواهد بود ، رایحه ی وتیور در این اثر در ابتدا همچون رایحه ی وتیور گرلن خواهد بود ، ولی هرچه از عمر عطر و وتویر می گذرد از آن رایحه خاص ونافذ وتیوری ، مرکباتی فاصله خواهد گرفت .
    سپس فضای چوبی ( سدر ) باعث قوام بیشتر رایحه چوبی خس خس شده و رایحه ی آن را کمی آرام و نرم و چوبی کرده ، این فرآیند آرام سازی ( نرم شدن و پرداخت ) از قبل توسط مرکبات و ادویه آغاز شده است و با اضافه شدن سدر تقریبا عطر به مرحله نهایی رایحه ی خود خواهد رسید ( و یا پرداخت اولیه پایان خواهد رسید )
    در اینجا ما با رایحه ای چوبی ( وتیور و خس خس ) ادویه ای ، کمی خاکی و کمی تازه ( مرکبات ) همراه خواهیم بود .
    در واقع ترکیب ادویه و سدر باعث کاهش و یا تعادل حالت خشکی ، ریشه ای و خاکی خس خس شده و مرکبات همچون سایر عطرهای کلاسیک این خانواده ، یا قدرتمند و یا در پس زمینه ، که در این اثر در پس زمینه ی عطر باعث ارائه ی نوعی تازگی مرکباتی خواهد شد . تا رایحه ای ذکر شده در بالا ارائه گردد .

    اما قسمت پرداخت دوم که تصور میکنم کارکرد آن در این عطر همچون عطر دیگر این عطار Geranium Pour Monsieur ، سایر نت هایی است که در عطر غالب نبوده ولی ترکیب آن به نوعی میتواند باعث قوام و رفع نقاط ضعف سایر نت های موجود در عطر باشد تا عطر همچون مجسمه ای مرمرین در عین اینکه از قدرت و صلابت خاصی برخوردار باشد دارای لطافت و ظرافت نیز باشد تا به معنی واقعی اثری فاخر ، هنرمندانه و کامل ارائه گردد.
    نت های ذکر شده قابل استشمام برای من نبود ولی تصور میکنم عطار برای مثال با استفاده از چوب صندل سعی در ایجاد رایحه ای چوبی خاصی در ترکیب با چوب سدر داشته تا به نوعی نقاط غیر ضروری رایحه سدر که در این اثر مورد نیاز او نبود از بین و یا دچار تغییر گردد . و یا نت خزه بلوط ، باعث تغییر در رایحه ی چوبی خس خس و تغییر در نوع رایحه ی خاکی آن داشته باشد ... البته این تغییرات فقط و فقط در رایحه نهایی اثر و در بالانس و ترکیب نهایی باعث ایجاد رایحه ی مورد نظر عطار خواهد شد .


    عطری مردانه ، قابل استفاده به ترتیب در بهار ، پاییز و تابستان
    محصول سال 2002 و عطار آن آقای Dominique Ropion
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.