قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 11-دی-1278 12:00 ق.ظ توسط  Anonymous
عطری برای شنیدن موسیقی رایحه ها ( Le Jardin de Monsieur Li)
 0 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
مشاور و کارشناس عطر
کاربر فعال
کاربر فعال
Posts:380


--
20-مرداد-1395 05:27 ب.ظ


    این اثر جدیدترین اثر از سری باغی هرمس می باشد که اولین آن در سال 2003 به نام Un Jardin en Méditerranée و این نسخه در سال 2015 بعنوان عضو جدید این سری خلق و ارائه گردیده است .
    نکته بسیار پر رنگ که در آثار عطار این اثر اقای Jean-Claude Ellena مشاهده می شود لطافت ، پاکی و ظرافت است که با توجه به پاکی روح عطار باعث خلق آثاری ساده و آرامش بخش میگردد ، نیازی که روح انسان امروز بدان نیازمند است .

    بشر در طول تاریخ بعد از اینکه در یک محل ساکن شد ، و به نوعی زندگی روستایی به آرامی به سمت زندگی شهری حرکت نمود ، این تغییر محل زندگی و پیشرفت زندگی شهری باعث تغییراتی چون ، استرس ها ،فشارهای کاری زندگی ماشینی شهری ، دوری انسان ها از یکدیگر ، افسردگی و عدم فعالیت فیزیکی ، چاقی و در ادامه انواع بیماری های روحی و روانی و جسمی گردید ...
    به مرور زمان محققان به این نتیجه رسیدند که دوری از طبیعت باعثِ این تغییرات در روح و جسم انسان شده است .
    پس این نیازِ بودن در طبیعت در طراحی و چیدمان نقشه شهر ها به صورت باغ های خصوصی و عمومی ( بوستان ) دیده شد تا نیاز به هوای پاک و لطیف ، بودن در میان سبزه ، درختان ، گلها ، کوه ها و تپه ها ، بودن در کنار سایر موجودات زنده و به نوعی وصل شدن به حلقه زمینی کائنات و در ادامه هستی و گیتی بر آورده گردد .

    اقای ژان کلود النا عطار توانا ، لطیف و ناب در این سری از آثار خود سعی کرده است این نیاز بودن در طبیعت برای به دست آورد آرامش ، لطافت ، و دوری از امراض بودن در شهرها را با نگاه خاص و به نوعی عکاسی رایحه ( بسته بندی رایحه ) از فضا و شرایط آرامش بخشِ انواع باغ ها را برای ما خلق ، و به نوعی ما را با دنیای رایحه ها و طبیعت زیبای باغ ها در مکان ها و زمان های مختلف آَشنا کند .
    او با نگاه تیزبین و دقیق خود لحظات آرامش بخشی را در باغی در کنار دریای مدیترانه (2003 ) با رایحه ای سبز از برگ انجیر و سدر با پس زمینه ای از مرکبات ، سپس باغی در رود نیل (2005 ) این بار با رایحه ی نت های مرکبات ، انبه و نی ، رایحه ای خنک ، کمی شیرین و کمی مرطوب و خاکی ارائه میکند ، در ادامه فضای باغی در کشور هند ( شهر کرالا ) پس از باران های موسمی (2008) را با رایحه ای ادویه ای نم دار و آبی ارائه میکند .

    در این 3 اثر عطار به باغ هایی در کنار آب و یا فضای باغی پس از یک باران را خلق میکند ، حضور آّب بعنوان مایع زندگی و برداشت زیبای او از لحظات آرامش بخش بودن کنار دریا ، رودخانه و سکوت آرامش بخش پس از باران نکته پر رنگ در این آثار بوده .

    در برداشت چهارم عطار به باغِ محل کار خود در بام دفتر مرکزی شرکت هرمس مراجعه کرده ( 2011 ) عطری سبز ، تازه و میوه ای با نت های سیب ، گلابی ، علف و کمی هم گل های تازه .
    اما در اخرین نسخه اقای النا یک باغ چینی را که همچون باغ های ایرانی از ساختار ، دقت ، ترکیب بندی و ... بسیار زیبایی برخودار هستند را به عنوان محلی برای آرامش و سکوت انتخاب کرده .

    در ادامه نگاهی به این نسخه خواهیم داشت ، تا با نگاه ، زاویه دید و عکاسی هنرمندانه این استاد توانا در خلق یک فضای ساکتِ آرامش بخش ، لطیف ، زیبا و ساده در دنیای رایحه ها آشنا شویم ، عطری که اگر چه در میان اعضای قبلی خانواده خود از نظر ساختار ساده و به نظر ضعیف تر باشد ولی در خلق یک فضا و حسِ ( سکوت ) فوق العاده و دست نیافتنی خواهد بود .


    عطری برای شنیدن
    برای شرح یک عطر ما از حواسِ دیگرمان مثل چشایی ، لامسه ، و... و شرح یک فضا و مکان استفاده میکنیم تا عطر را بررسی نماییم ، فضای کلی این عطر یک حسِ دیگر را که آن حسِ شنیدن است را نیز اضافه میکند . رایحه ی ارائه شده ، سکوتِ بسیار آرامش بخشی را ایجاد میکند که در این سکوت علاوه بر کسب آرامش میتوان از رایحه ی نت ها که در عین سادگی ، ظرافت و دقت طراحی شده نیز نهایت لذت را برد و به نوعی عطر را چون یک موسیقی ( دَمِ نَفس ) به جان کشیده و در پرتو لذتِ ( باز دم ) به هستی باز گذشت .


    این اثر با رایحه ی مرکباتی ( کامکوات ) آغاز میگردد ، کامکوات همچون سایر مرکبات ( پرتغال ، لیمو .... ) ان حالت گاز دار ، شاداب و تند و تیز و شفاف را ندارد ، رایحه ای خنک ، تازه ، صاف ( شدت طراوت و درخشندگی این نت به نسبیت سایر مرکبات کمتر بوده ) این رایحه ی صاف و خاص با تازگی ، سبزی و صافی گیاهی دیگری که به نظر من انجلیکا بوده همراه خواهد شد ( خیلی خفیف ) به طوریکه رایحه ی مرکباتی حد فاصلی خاص با رایحه گلی که در ادامه به عطر اضافه خواهد شد پیدا میکند . رایحه ای مرکباتی ، تازه و صاف با سبزی خاصی که بر صافی و سطح صاف رایحه ی احساس شده اضافه خواهد نمود .
    سپس رایحه ی گلی ( یاس ) سفید ، پاک ، به این فضای خنک ، تازه ی آرامش بخش اضافه میگردد . اکنون با رایحه سفید یاس شما در پرتو نوری سفید شناور شده ، در این رایحه ی گلی سفید کمی هم بسیار خفیف رایحه ی گل شمعدانی احساس خواهد شد که به نوعی باعثِ کم شدن حسِ تازگی ، گلیِ یاس ، حتی در بستر مرکباتی ارائه شده خواهد شد. ولی حسی گلی در عطر باقی خواهد ماند .
    سپس رایحه ی خنک ، تازه و سبز نعناع به عطر اضافه شد ، که نوعی دیگر از حسِ تازگی و سبزی ( خفیف ) را به عطر اضافه خواهد نمود. ولی این رایحه در ترکیب مرکباتی و انجلیکای ابتدای عطر نقش پر رنگی نخواهد داشت و فقط در نگه داشتن حسِ تازگی عطر تا پایان عمر عطر نقش خواهد داشت . اکنون شما با این تازگی در حال بازدم هستید و سفر آرامش بخش شما با دریافت حضور خود آغاز خواهد شد.

    میتوان گفت انتخاب کامکوات بعنوان رایحه ای تازه ، مرکباتی و خنک در کنار حضور احتمالی آنجلیکا همچون پنجره ای است برای تماشای چشم انداز چشمه ای خنک و آرام که تمام صدای اطراف را در خود حبس نموده ( سکوت ) تا رایحه ی گل و سبزی درختان برای شنیدن آماده شود .

    فضای کلی : عطری تازه ( مرکباتی غالب با پس زمینه رایحه ی سبزی خفیف و صاف ) گلی ( تازه ، سفید ، ملایم ، نرم کمی شیرین ولی خیلی ظریف ) ، سبز ( تازه ، ملایم و خفیف )

    عطری برای خانم ها و آقایان با کمی گرایش به سمت خانم ها
    برای استفاده در تابستان و بهار
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.