قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 11-اسفند-1395 11:35 ق.ظ توسط  مشاور و کارشناس عطر
افسون تنباکو در جانِ وینست ون گوگ ( Tabac Tabou Parfum d`Empire )
 0 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
مشاور و کارشناس عطر
کاربر فعال
کاربر فعال
Posts:380


--
11-اسفند-1395 11:35 ق.ظ
    من در کافه ای به نام کافه شب کار و زندگی میکنم ، مثل هر شب مشتری زیادی توی کافه نبود ، چند نفر آدم مست که در حال میگساری شبانه خودشون بودن و یک زن و مرد عاشق که داشتند برای هم از آرزوهای آینده خودشون صحبت میکردند .
    من در پستویی که کنارِ سالن اصلی بود سَرم را روی میز گذاشته و در خواب و بیداری گَنگُ و محوی به سر میبردم .
    سرمای هوا حتی ستاره های توی آسمون رو هم به لرز انداخته بود . تو این هوا تنها جایی که میشد رفت " کافه شب " بود .
    راهرو تاریک ورودی کافه ، مثل دروازه ای به دنیای تاریکی بود ، ولی وقتی وارد میشدی چراغ های گازی توی سقف مثل گَل های نرگس در حال پرتو افشانی بودند و این نور علاوه بر اینکه به تنهایی وقتی از یک جای تاریک به یک جای روشن وارد میشی یک جور حسِ تازه گی به آدم القا میکنه ، باعث میشد که پرتو های نور ، زمین زرد رنگ را روشن کند و گرما و شیرینی ملایمی مثل خوردن یک تکه نانی که هنوز گرما و تازگی خودش را دارد و با عسل یک جور تازگی و گرمی ملایمی را در کام و جان ادم لبریز کند .
    دیوارهای قرمز رنگ کافه مانند تندی و تلخیِ ( ادویه ) زندگی آدم هایی افسرده ، خسته ، مست و گنگ ، احاطه کرده بود ، به طوری که حتی توانایی سر بلند کردن و نگاه کردن به سقف سبز رنگ که نوعی تازگی ، زندگی و امید را در این کافه به اونها نوید میداد را نداشتند . ساعت دیواری 12:10 دقیقه را نشان میداد .
    صدای پیانویی از پستوی کنار سالن اصلی به گوش میرسید ، این صدا همچون رایحه ی عطری من را همچون آهن ربایی به سمت خودش میکشید .
    رایحه ای به مشامم میخورد ، نمیدونستم خواب هستم یا بیدار ولی این رایحه باعث شد تا سرم را که روی میز بود همچون عروسکی بدون اختیار به سمت بالا بلند کردم و در ورودی دربِ پستوی کافه شب ، خودم را دیدم که به من خیره و از من طلبِ جانم را میکرد .
    +++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
    عطر با یک رایحه ی تازگی گیاهی ، گلی ( نرگس) آغاز میشود ، ملایم ، تازه کمی سبز و مرطوب که به آرامی فضایی همچون رایحه ی نان تازه نیمه گرم که کمی خاکی و کمی تندی ادویه ای نیز همراه آن هست به عطر اضافه میشود ، به آهستگی نوعی شیرینی و گرمای نورانی به عطر اضافه شده رایحه ای شیرین ، ملایم از عسل که ترکیب رایحه ی نان مانند را کمی نرم ، تازه نموده و گرمای خاصی به عطر اضافه خواهد نمود .
    در اینجا ترکیب رایحه ی گلی ، عسل و ایمورتل با ته بوی خفیف تنباکو احساس شده . رایحه ای شیرین ، تازه ، کمی عمیق که در عمق رایحه تازگی گل نرگس مشهود بوده ، ولی این رایحه ی گلی در زیر فضای شیرین عسلی و نوع خاصی رایحه ی گیاهی ادویه ای مانند که بخشی مربوط به ایمورتل بوده و بخشی دیگر رایحه ی گیاهی ادویه ای مانند ترکیبی خواهد بود. * این رایحه ( ترکیب گیاهی ادویه ای ) در ترکیب با ایمورتل باعث میشود برای لحظاتی تقریبا طولانی فضایی ادویه ای که ، در ابتدا گزنده و سپس به آرامی از تندی و تیزی آن کمی کاسته شده و تبدیل به فضایی چوبی نیمه خشنی میگردد را در عطر ایجاد کند . این فضای ذکر شده تقریبا تبدیل به فضای غالب و اصلی عطر خواهد گردید ، تا اینکه مجددا رایحه عسل و گل نرگس به آرامی این ترکیب ادویه ای را کمی آرام کرده و در ته بوی این رایحه مجددا احساس خواهیم نمود و فضایی کمی چوبی مانند و نیمه نرمی را ایجاد خواهد کرد . البته فضای ادویه ای ترکیبی ، همچون محافظی این رایحه چوبی را احاطه کرده است .
    +++
    فضای کلی : عطری ادویه ای ( ترکیب خاصی دارد نمیتوان گفت کدام نت یک ترکیب مجتمع گیاهی ادویه ای خواهد بود ) چوبی : ( عسل در ترکیب با تنباکو و ایمورتل ) نرم ملایم که ترکیب ادویه ای غالب آنرا کمی خشن و زبر کرده . گلی : که نوعی تازگی گلی و کمی سبزی خفیف گیاهی در بن مایه عطر تزریق میکند .
    +++
    * ( تصور من ) رایحه ترکیبیِ گیاهی ادویه ای ذکرشده را عطار با هنر و بینش خود از ترکیب ( برگ گوجه فرنگی , علف ، خزه بلوط و ادویه ها شاید فلفل سیاه و یا شکوفه میخک در کنار صمغ ) طراحی نموده است که رایحه ای شبیه تنباکو را خلق نماید و یا اینکه این ترکیب و یا فضا محلی و یا فضایی برای شناور شدن نت های اصلی عطر ( گل نرگس ، ایمورتل ، عسل و تنباکو ) خلق نموده تا یک ترکیب سیال و در عین حال واحدی را خلق نماید .
    +
    نکته : به نظرم در این عطر از صمغ نیز استفاده شده و یا در ترکیب گیاهی ادویه ای مورد نظر حضور داشته ، تصور من حضور صمغ opopanax بوده .
    نکته : به نظرم 3 عطر Corsica Furiosa ، Fougère Bengale و Tabac Tabou به نوعی به یکدیگر متصل هستند مخصوصا 2 عطر Fougère Bengale و Tabac Tabou تقریبا شباهت های به یکدیگر داشته شاید نت های مشابه زیادی نداشته باشند ولی فضای اصلی Tabac Tabou با نگاه و نوعی تغییرات و پرداخت در عطر Fougère Bengale خلق گردیده است .
    نکته : تمام زیبایی و هنر عطار علاوه بر انتخاب دقیق نت های عطر ، در خلق یک ترکیب ادویه ای گیاهی ذکر شده بسیار زیبا گنجانده شده است .
    نکته : بعد از گذشت یک روز از تست بر روی کاغذ ته بویی انیمالیک بسیار خفیفی در ته بوی رایحه عطر نیز مشهود خواهد بود .
    نکته : این عطر در آینده مرجعی برای عطرهای تنباکویی خواهد گردید .
    این اثر محصول سال 2015 برای استفاده آقایان و خانم ها در فصل های پاییز ، زمستان و بهار بوده .
    عطار اثر آقای Marc-Antoine Corticchiato بوده
    پیوست ها
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.