افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر
سهیل صمدی

افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر

در میان طرفداران عطر و ادکلن، کسانی هستند که به ماندگاری عطر بیشتر از هر چیزی اهمیت می دهند. بیشتر از آنکه بوی رایحه برایشان اهمیت داشته باشد، ماندگاری و دوام عطر برایشان ارجعیت دارد.

نکات  مهم در افزایش ماندگاری عطر بر روی بدن

علاوه بر این که ماندگاری عطر، به جنس و نوع پوست شما بستگی دارد، رعایت یکسری نکات مهم و تکنیکی می تواند به ماندگاریش بر روی بدنتان بی تاثیر نباشد.

اسپری عطر روی نبض
 

شاید علت این کار را افزایش ماندگاری و پخش بوی بدانیم. در واقع عطر گرمای بدن بر پراکندگی بو تاثیر زیادی دارد. به بوی عطر شدت می بخشد و رایحه را بزرگ و تقویت می کند. شاید دلیل آن که عده ایی از قدیم اعتقاد به زدن عطر روی نبض دارند، همین باشد. ولی به طور قطعی این ثابت شده نیست. زیرا گرما در همه جای بدن یکی است و اسپری کردن عطر روی هر نقطه از بدن یک پخش بوی یکسان دارد.

پس نقاط پالس، تنها عامل تأثیر عطر و قدرت در ماندن نیستند. عطرها به طور كلی بر روی كسی كه پوست چربی دارد و گردش خون خوبی دارد كه بدن او را کمی گرمتر می کند، قوی تر خواهد بود.

پس دلیل اسپری عطر روی نبض، به یک باور سنتی و قدیمی ارتباط دارد. ولی برای خوشبو شدن مچ دست که تاثیری مطلوب در جذابیت فرد دارد بسیار مورد پسند است.

لطافت پوست

به طور کلی عطرها دوست ندارند روی پوست خشک بمانند. پوست روغنی تمایل به حفظ بهتر رایحه ها دارد. روغنهای طبیعی پوست شما، پیوندهای قوی تری با روغنهای اساسی و مولکولهای مصنوعی موجود در عطر ایجاد می کنند.

یکی از راه های افزایش ماندگاری و پخش بوی عطر، روغنی کردن پوستتان است. نقاطی که قصد دارین عطر را به آنجا اسپری کنید را از قبل با وازلین چرب کنید. در این صورت ماندگاری عطر بیشتر می شود.

خستگی بینی

بینی انسان تا مدت زمان خاصی بوی یک رایحه را متوجه می شود. مثلا اگر بوی یک گل بنفشه را تا سه ساعت به طور مداوم استشمام کنید، پس از مدت زمان  تفریبا سه ساعت، دیگر بویی قوی و همانند اول حس نخواهید کرد.

به این اتفاق خستگی بینی می گویند. حال اگر رایحه های مختلف دیگری به بینی شما برسد، کاملا تشخیص می دهید.

برای رفع این مشکل تا حدودی، می توانید از عطرهایی استفاده کنید که رایحه خطی نداشته باشند. یک تغییر چشمگیر در بو باعث هشدار در بینی می شود.

پس فقط به این دلیل که ما بوی عطر را حس نمی کنیم، دلیل بر این نیست که عطر ما بو و ماندگاریش کم است.

شکسته شدن مولکول های بو
 

خیلی ساده، مولکولهای بو به دو دسته ساده و پیچیده تقسیم می شوند. ساختار مولکولهای بو، ساده است و به همین دلیل هنگام قرار گرفتن در معرض هوا به سرعت شکسته می شوند و از بین می روند.

از طرف دیگر، مولکولهای پیچیده برای شکسته شدن زمان بیشتری می خواهند و به همین دلیل مدت زمان بیشتری روی پوست باقی می مانند.

مثلا ماندگاری مرکبات بسیار کم ولی در مقابل مشک ها چند روز می توانند دوام داشته باشند. البته عطر سازها به خوبی از این خاصیت آگاه هستند و به همین دلیل آنها اغلب برای طولانی کردن طول عمر برخی از عطرها فیکساتیو اضافه می کنند.

این ثابت کننده ها معمولاً مشک هستند اما می توانند هر مولکول پیچیده دیگری باشند.

بیشتر عطر زدن

بعضی معتقدند که اگر عطر بیشتری اسپری کنند، دوام بیشتری خواهد داشت. متأسفانه، این امر بندرت اتفاق می افتد. فکر می کنید چه اتفاقی می افتد اگر بیشتر عطر بمالید، البته که فقط برای همان مدت زمان بوی قوی تر می دهید ولی به ماندگاری آن هیچ کمکی نکرده و اثری ندارد.

روی لباس خود اسپری کنید
 

اسپری کردن عطر روی لباس، باعث ماندگاری عطر می شود. اگر این رویکرد را اتخاذ کردید، از دو نکته جانبی بر حذر باشید:

  • عطر می تواند لباس را لکه دار کند.
  • بعضی عطرها بویشان روی لباس با روی پوست متفاوت است.

اسپری کردن عطر پس از حمام

پوست تمیز در پروسه عطر زدن بسیار مهم است. برای افزایش ماندگاری و پخش بوی عطراز دو جنبه اهمیت دارد. یکی ایجاد پخش یک رایحه دلپذیر و دیگری از نظر ماندگاری عطر، تاثیر دارد. بهتر است دقیقا زمانی که، دوش گرفته اید، پیش از لباس پوشیدن روی بدن خود اسپری کنید. رطوبتی که روی پوستتان وجود دارد باعث باقی ماندن عطر روی پوست میشود.

سوالات متداول ماندگاری عطر

  • زمان ماندگاری عطر چقدر است؟

عطرها معمولا چهار تا شش ساعت دوام دارند. اما بیشتر بستگی به عوامل ذکر شده مثل، نوع پوست، رایحه عطر و میزان رطوبت پوست بستگی دارد.

  • آیا عطر زدن به موها بر ماندگاری بوی عطر می افزاید؟

استفاده از رایحه در مو به عنوان روشی مؤثر برای افزایش عمر یک عطر پیشنهاد می شود. موها واقعا بوی عطر را به بهترین وجه نگه می دارند. همچنین آن باعث می شود که بوی افراد  به گونه ای در هوا پخش شود که رایحه شان مثل ردپایی از آن ها به جا بماند.

  • عطر زدن به موها ضرر دارد؟

عطر زدن به موها به علت وجود الکل موجود در آن باعث شکنندگی و خشکی مو می شود. بهتر است برای آسیب کمتر به مو، آن را مستقیم به موهایتان اسپری نکنید. از یک برس مو می توانید استفاده کنید.

  • دلیل استفاده از عطر روی نبض چیست؟

نظریه سنتی این بوده است که عطر را نقاط نبض دار یزنید و یا هر جایی که ضربان قلبتان وجود دارد، بزنید. جالب است که آن نقاط مثل زیر گلو از جمله پایه گلو، قسمت داخلی مچ دست و زیر لاله گوش، است و افسانه عطر را منطقی و کاملاً عاشقانه ساخته است. چه به این داستان عشقی علاقه و اعتقاد دارید و چه نه؟ این نکته مهم است که، عطر قدرت بسیاری در بالا بردن اعتماد به نفس و جذابیت شما دارد و باید آن را به بهترین حالت برای ماندگاری به کار ببرید.

  • چه فاصله ای برای عطر زدن مناسب است؟

اگر فاصله اسپری کردن عطر کم باشد، بوی تند و تلخی زیلد ایجاد می شود. برای یک رایحه لطیف و ملایم حدود یمک فاصله 20 سانتی متری مناسب است.

سخن آخر

در این مقاله درباره روش ماندگاری عطر صحبت کردیم. اینکه  علاوه بر نوع انتخابی عطرمان به وسعت پخش عطر به جنس و نوع پوست نیز بستگی دارد. امیدواریم با این راه کارهای ارائه شده به نتیجه مطلوب درباره ماندگاری و پخش عطرتان دست یابید.

این مطلب لیستی از عوامل کمک کننده به ماندگاری عطر بود ولی مطمعنا کامل نیست و روش های دیگری وجود دارد که اگرد این زمینه  اطلاعاتی دارید می توانید در بخش نظرات و پیشنهادات به اشتراک بگذارید.

 

مطلب قبلی راهکارهای از بین بردن بوی عطر
مطلب بعدی محبوب ترین عطرهای زنانه
Print
0 رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
برای دادن نظر لطفا وارد شوید و یا ثبت نام کنید

انتخابگر پوسته