قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 16-تیر-1395 08:11 ب.ظ توسط  مشاور و کارشناس عطر
گروه های بویایی (Olfactory Groups)
 1 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
علی جهان
کاربر جدید
کاربر جدید
Posts:2


--
16-تیر-1395 04:43 ب.ظ
    گروه بویایی (Olfactory Groups) ؛ کلیت و دسته رایحه غالب یک عطر را به ما می گویند.

    گروههای بویایی چگونه مشخص می شوند؟

    روایح (Fragrance Notes) ؛ رایحه ها و نت های به کار رفته در عطر را به ما می گوید . اغلب اینگونه است که مجموعه چند رایحه مشخص در قلبِ (middle notes) یک عطر به تشکیل گروه بویایی مشخصی برای عطر می انجامد(هرچند قاعده ای همیشگی نیست).


    گروه های بویایی عبارتند از :

    گروه بویایی معطر (Aromatic) از مجموعه نت هایی مانند مریم‌گلی، رُزماری، زیره، اسطوخدوس(لاوندر) و سایر گیاهانی که بوی شدید علف-ادویه ای دارند معمولا تشکیل می شود
    از جمله زیرشاخه های* این گروه بویایی: آبی (متشکل از روایح تازه ای مثل آب دریا) – سرخس مانند (متشکل از روایحی مثل لاوندر، شمعدانی ، خزه و چوب) – میوه ای (متشکل از روایح میوه های تازه) – سبز (متشکل از روایح سبز مثل علف یا برگها ؛ که به اجزای معطر این دسته بویایی نظیر اسطوخدوس، رزماری و چوب -همانطور که در پاورقی هم گفته شده- اضافه شده اند) – ادویه ای (متشکل از ادویه جات) می باشد.

    گروه بویایی مدیترانه ای (Chypre) از مجموعه نت هایی مانند اوکمُس (گونه ای معطر و ادویه ای از گلسنگ)، لابدانوم (رزین یا صمغی از لادن و گاهی همان لادن) ، پتچولی (گونه ای از نعناها) و برگاموت (ترنج) تشکیل می شود.
    از جمله زیرشاخه های این گروه بویایی: گلدار (متشکل از روایح گل هایی مانند رز، موگه (گل برف) یا یاس) – میوه ای (متشکل از روایح میوه ای مثل هلو، زرد آلو، توت‌فرنگی های جنگلی و وحشی) می باشد.

    گروه بویایی مرکباتی (Citrus) از مجموعه نت هایی مانند لیمو، پرتقال، برگاموت، گریپ‌فروت یا نارنگی تشکیل می شود.
    از جمله زیرشاخه های این گروه بویایی: آروماتیک یا همان معطر (متشکل از روایح گیاهان معطر مانند لاوندر، رزماری، زیره سبز و نعنا) – گُرمند یا خوراکی (مرکبات مانند لیمو و پرتقال که روایحی خوردنی متشکل از وانیل، کارامل یا گل های شیرین آن ها را شیرین و خوشمزه ساخته)

    گروه بویایی گلدار (Floral) از مجموعه ترکیباتی با قلب گلدار تشکیل می شود.
    از جمله زیرشاخه های این گروه بویایی : آلدئیدی (متشکل از دُز زیادی از آلدهیدها به خصوص آلدهیدهای چرب) – آبی (متشکل از رایحه آب دریا یا گل ها و گیاهان آبزی) – میوه ای (متشکل از روایح شیرین میوه ای) – میوه ای-خوراکی (متشکل از روایح کارامل، شکر، شکلات ، آبنباتها و ...) – سبز (متشکل از روایح علف و برگها) – چوبی-مُشکی (متشکل از روایح و آکوردهای چوبی و/یا مشکی)

    گروه بویایی چرم (Leather)
    در نسخه هایی با تفاوتهای ظریف و متنوع از گلدار و ترکیبات مخملی تا تند، و دودی عرضه می شود.

    گروه بویایی شرقی (Oriental) با نمایندگی کهربا گروهی بویایی‌ست که از مجموعه نت هایی مانند مشک، وانیل، رزین های نامتعارف و چوب، که اغلب با ادویه جات(که در اینصورت گروه بویایی Oriental Spicy می شود) و روایح گلهای خارجی (که در اینصورت گروه بویایی Oriental Floral می شود) همراه هستند تشکیل می شود. (به طور خلاصه ‘چوب های تند و گرم’ و ‘ادویه جات’ و خیلی از ‘صمغ ها’)
    از جمله زیرشاخه های این گروه بویایی : گلدار (متشکل از روایح گل هایی نظیر یاسمن، مریم، یاس تاهیتی یا یک رایحه تند از میخک قرنفلی) – سرخس مانند (متشکل از روایح معطر لاوندر، رزماری، کومارین و اوکمس) – ادویه ای (متشکل از روایح ادویه جات گرم مثل دارچین، میخک صدپر و جوز هندی) – وانیلی (متشکل از اجزای شیرین مثل کارامل، وانیل، شکلات، بادام ها، عسل و ...) – چوبی (متشکل از روایح چوبی مثل چوب صندل یا روایح خشکی مثل سدر یا علف وتیور)

    گروه بویایی چوبی (Woody) از مجموعه نت هایی مانند چوب صندل، سدر و علف وتیور، و نت های نامتعارف خوشبو و رزین گونه تشکیل می شود که معمولا با روایحی معطر و مرکباتی ترکیب می شوند.
    از جمله زیرشاخه های این گروه بویایی : آبی (برپایه روایح آب‌ی) – آروماتیک (متشکل از روایح گیاهان معطر) – مدیترانه ای (متشکل از روایح اوکمس و لابدانوم) – گلدار-مُشکی (متشکل از روایح گل هایی مثل بنفشه و فریزیا که opening عطر را تشکیل میدهند و رایحه مشک که base عطر را تشکیل میدهد و همانطور که از نام اصلی گروه پیداست اغلب موارد قلب عطر را هم روایح چوبی می سازند) – ادویه ای (متشکل از روایح ادویه جات گرم و تلخ مثل فلفل، میخک صدپر، جوز هندی یا دارچین)


    *منظور از زیرشاخه های یک گروه بویایی، کلمهء دومی است که بعد از کلمه ای که گروه بویایی اصلی عطر را مشخص میکند به کار می رود.
    مثال: گروه بویایی معطر میوه ای (Aromatic Fruity) ؛ با گروه بویایی اصلی "معطر" و زیرشاخه 'میوه ای'. به این معنی است که در وهله اول (یعنی با dose بالاتر) در هرم بویایی عطر روایحی معطر نظیر زیره، رزماری، لاوندر و ... به کار رفته ، و رایحه غالب دیگرِ عطر که روایح میوه ای است با آنها همراه شده اند و به این ترتیب گروه بویایی کلی عطر (معطر میوه ای) مشخص می شود.


    برگرفته از: FRAGRANTICA
    برگردان به فارسی: علی. ج
    مشاور و کارشناس عطر
    کاربر فعال
    کاربر فعال
    Posts:380


    --
    16-تیر-1395 08:11 ب.ظ
    با سلام
    اقای جهان
    خیلی ممنون بابت انتقال و به اشتراک گذاشتن این مطلب ...
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.