قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 14-تیر-1395 04:50 ب.ظ توسط  مشاور و کارشناس عطر
مراقبه در زیر درخت انجیر ( Philosykos Diptyque)
 0 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
مشاور و کارشناس عطر
کاربر فعال
کاربر فعال
Posts:380


--
14-تیر-1395 04:50 ب.ظ

    مقدمه :
    روزی پدری از دو فرزند خود خواست که یک پَر را از یک سوی دیوار به سوی دیگر دیوار بیندازند ...
    پسر خنده ای کرد و گفت : اینکه کاری ندارد ، پر در مشت گرفته و آنرا محکم به سوی دیگر پرتاب نمود ... اما پَر مواج و رقصان به سوی او باز میگشت .
    تلاش چندین باره ی پسر ثمری نداشت و او خسته و ناتوان از گسیل پَر به سوی دیگر خشمگین در گوشه ای نشست .
    و اما فرزند دیگر مرد که دختری بود ...
    دختر نگاهی به پَر نمود و از سبکی و لطافت آن لذت میبرد ، پَر را بر کف دست نهاد و با کمی فکر و تعمقِ حاصل از احساس سبکی و لطافت پَر ، با فوت کردن پَر را به پرواز در آورد ... پر اینبار رقصان به پرواز در آمد و به نرمی و سبکی یک اندیشه ، از دیوار گذر کرد ....
    عطار این عطر خانم Olivia Giacobetti تقریبا با همچنین نگاهی در خلق آثار خود ما را به دنیای رایحه ها دعوت میکند .
    این نگاه خاصِ عطار در ساده ، زنجیر وار ، سبک ، لطیف و از همه مهم تر نرم و مخملی بودن در اکثر عطرهای ایشان چون یک سبک دیده می شود .
    انتخاب با دقت نت ها ، در ساختاری فکورانه و با تعمق دقیق ، ظرافتِ در کنارهم آوردن نت های انتخابی در میزان استفاده آنها و از همه مهم تر شناخت بسیار ظریفِ نت ها و ترکیبات به وجود آمده از ترکیب آنها در کنار یکدیگر باعث ایجاد فضایی نرم و مخملی ذکر شده میگردد .
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    انجیر :
    برگ درخت انجیر پنجه‌ای و دارای ۳ تا ۵ لوب می‌باشد. قسمتی که به اسم میوه انجیر معروف است و مورد تغذیه انسان قرار می‌گیرد در حقیقت میوه نیست بلکه زائده مجوفی است که گلهای انجیر به تعدادی زیاد در داخل آن قرار گرفته‌اند و مواد قندی در این زایده یا رسپتاکل جمع می‌شود. گلهای نر و گلهای ماده درخت انجیر از یکدیگر جدا ولی روی یک پایه یعنی در داخل رسپتاکل واقع شده‌اند و به عبارت دیگر درخت انجیر گیاهی است یک پایه.
    اگر میوه انجیر را باز کنیم و به شکل یک سطح درآوریم گلهای نر که حامل دانه گرده هستند و در کنار و به طرف خارج صفحه واقع شده و گلهای ماده که حامل تخمدان و در صورت تلقیح شدن حامل بذر خواهند بود در وسط صفحه قرار دارند. تلقیح گلهای ماده انجیر بوسیله حشرات مختلف که مهمترین آنها حشره‌ای بسیار کوچک از خانواده کالسیدیده می‌باشد انجام می‌گیرد.*
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    برگ های بزرگ و پنجه ای ( قلبی شکل ) درخت انجیر که دارای 3 تا 5 بخش هستند همچون دستانی رو به آُسمان در حال دعا می باشد و همچون چتری از رحمت ، سایه بر روی او انداخته بود ، حسِ خنکی ، سبزی ، تازگی و سایه حاصل از آن باعث ایجادِ آرامش خاصی در او گردید ، حواص او از کار افتاد ، دیگر حتی هیچ نمی اندیشید .
    در این فضای سبک و آرامش بخش او با نفس های خود در حال گفت و شنود بود و در تمام جان خود در سفر ، سینه اش به ناگاه شکافته شده و او چون پرتوی نوری به تمام عالم گسیل گشت ، پرتو نوری که در ابتدا مرکز هستی بود و سپس شناور در کل کائنات گردید.



    برداشت اصلی : تمام موجودیت یک درخت انجیر ( برگ ، انجیر ، چوب و جانِ گیاه )

    زمانی که در کنار یک درخت انجیر هستید ، رایحه ای به مشام می رسد که بیشتر رایحه ی برگهای گیاه است ، این رایحه برگ ها تفاوتی که با رایحه ی برگ های برش خورده دارد این است که حس ِ تازگی گیاهی در برگ سالم بصورت کرکی ، مخملی و کمی خاکی احساس میشود و در برگِ برش خورده کمی حالت خیس و مرطوب دارد .
    این حسِ برگ برش خورده ، با این تفاوت که کمی حسِ خاکی و مخملی آن تیزی و خیسی برگ را کم کرده ، لحظات اولیه این عطر خواهد بود .
    یعنی رایحه ی برگِ انجیر ، سبز ، تازه ، کمی مرطوب و کمی کرکی و خاکی مانند بوده ، حسِ سبزی و تازگی با فضای ملایم ، نرم و میوه ای به آرامی کنترل شده و از تازگی گیاهی عطر کمی کاسته شده و تازگی میوه ای و رطوبت خاصی به رایحه سبزِ برگ انجیر اضافه میگردد .
    در ادامه عطر کمی ملام تر و نرم تر شده و یک حسِ شیر آبه مانند بسیار خفیفی به عطر اضافه میگردد که ته بوی خفیفِ پودری به عطر میدهد ( در اینجا به جان درخت یا همان شیر آبه موجود در برک و ساقه درخت انجیر رسیده ایم ) این فضای به ظاهر پودری به آرامی محو و کمرنگ شده و به رایحه بسیار نرمِ چوبی تبدیل خواهد شد .
    فضای چوبی و( شیر ابه مانند ) در بستر سبز و تازه میوه ای تقریبا محو هستند مخصوصا رایحه ی شیر آبه مانند ، در واقع رایحه ملایمِ چوبی در عمق رایحه ، باعث ایجاد فضایی ملایم و نرمِ چوبی خواهد بود و نقش پر رنگی در فضای اصلی عطر ندارد .
    فضای کلی اثر : عطری سبز ( ملایم ، نرم ) تازه (صاف ، لطیف ) ، کمی میوه ای ( شیرین ، انجیر ) چوبی ( نرم و خفیف )
    زیباترین لحظات عطر : این عطر از ابتدا تا انتها در نهایت تازگی و لطافت و زیبایی خلق گردیده است . ولی زیبا ترین لحظات عطر باز هم در قلب عطر زمانی که تازگی گیاهی برگ انجیر توسط رایحه میوه ای انجیر کاسته شده و رایحه ی سبز و نرم و مخملی ایجاد شده است در این زمان با شروع رایحه ی نارگیل ، یک حسِ شیرین ، نرم ، مرطوب بسیار زیبایی را خلق میکند که شبیه شیر آبه موجود در جان ِ این درخت را ارائه میکند . بسیار نرم ، آرامش بخش و لطیف خواهد بود این لحظات از عم عطر .
    برداشت کلی عطر :
    حسِ و برداشت کلی این عطر بسیار آرامش بخش ، نرم و تازه بوده ، مثل اینکه بعد از یک سفر به منزل خود برگشته اید و احساس آرامشِ رسیدن ، بودن و خوش بختی در کنار عزیزان را خلق میکند . عطری بسیار ساده در ساختار ارائه شده ، اما هنرمندی ، استادی و زیبایی در این سادگی موج میزند .
    عطر مخصوص فصل بهار و تابستان برای خانم ها و آقایان بوده .
    سال خلق این اثر در نسخه اولیه 1996 و در نسخه ادو پرفیوم سال 2012 بوده ( تست از روی نسخه سال 2012 بوده است )

    *https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.