قبلقبل Go to previous topic
بعدبعد Go to next topic
آخرین پست 23-آبان-1395 04:50 ب.ظ توسط  مشاور و کارشناس عطر
در جستجوی تنهایی از دست رفته ! ( M7 Yves Saint Laurent )
 0 پاسخ ها
ترتیب:
شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.
نویسنده پیام ها
مشاور و کارشناس عطر
کاربر فعال
کاربر فعال
Posts:380


--
23-آبان-1395 04:50 ب.ظ

    شاید زندگی من ملال آور نباشد ، شاید واقعا در پی زندگی ملال آور نباشم . ولی عملا همان چیز باشد . در هر صورت ، به نصیب و قسمت راضیم . بیشتر مردم سعی میکنند از ملال بگریزند ، اما من خودم را با سر می اندازم تویش . به همین دلیل ، وقتی می گویم زندگی ملال آور است ، ازش گِله ای ندارم . *

    تنهایی از بدو خلقت در نهاد انسان بوده ، و این تنهایی در طول زمان و حیات او همیشه با او و چه بسا فلسفه وجودی او بوده ؟
    انسانی که دست تنهایی خود را به سوی خالق دراز نموده است .
    انسان ، در قرن جدید نیز که اوجِ رُشد عقلی و فکری خود را میگذراند نیز نمیتواند حتی با استفاده از عقل و دانش این حفره بزرگ که به اندازه تنهایی او جا دارد را پر کند . و در این ناتوانی حتی از خالق خود نیز نا امید میشود .
    این عطر همچون آثار هاروکی موراکامی ** که شخصیت هاش اسم ندارن و در یک دنیای ملال انگیز و یک نواخت امروزی اسیرِ دنیای مدرن ، ملال ، سرخوردگی و تنهایی... هستند بوده . این فضای ملال انگیز در جایی تبدیل به فضایی غیر واقعی شده و اتفافات بسیاری در این زمان و فضای غیر واقعی خلق شده که واقعی به نظر می آیند یعنی شرح روایات و اتفاقات شما رو به سرزمینی ( فضایی ) غیر واقعی برده ولی شما اون اتفاقات رو به صورت واقعی و حقیقی قبولش میکنید .
    اینکه این عطر یک عطر ساختار شکن هست رو من هم قبول دارم و هم ندارم ... بله عطر ساختار شکنی هست چون در زمان خودش حداقل استفاده از نت عود کار جدید و نویی بوده و البته ساختار کلاسیکی دارد ولی ارائه اثر کلاسیک نیست ، استفاده از نت های اروماتیک و مرکبات در کنار سایر نت های شناخته شده و فقط به نوعی حضور عود جدید است که ان هم در بستری از کهربا ارائه میگردد . برای مثال عطر دیگری چون Lui Rochas که آن هم دیگر تولید نمی شود نگاه بی اندازید تقریبا از نظر ساختار مشابه می باشد . و یا Ambre Sultan از سرج لوتنس .

    ام 7 عطری چوبی است با فضایی شرقی که تنها تفاوت آن با برخی از عطرهای چوبی دیگر استفاده از نت عود است ( در بستری کهربایی ) و اگر نه دنیای خیلی متفاوتی ندارد ، با این حال در زمان ارائه اثر با توجه به جو حاکم موجود بر دنیای مد برندهای دیزاینر بسیار عطری متفاوت خواهد بود . البته سعی دارد با ارائه ی فضایی ملال آور ( عطری ملال انگیز است ) ، همچون موراکامی شما را از این ملال به دنیای اوهام و خیالات ( دنیای غیر واقعی ) ببرد که در این کار با توجه به عطرهای هم دوره خود تا حدی موفق است و جسورانه پا در این میدان جدید میگذارد ، ولی چندین پارامتر دیگر را بجز جسارت ندارد که در زیر به آن اشاره میکنم ، عدم وجود این پارامتر ها باعث میشود که این عطر را به عنوان یک عطر کامل و 5 ستاره نشناسم ، البته فارق از بحث فنی که در توان من نیست و زیاد وارد بحث فنی این عطر نخواهم شد ، چون به هیچ عنوان دانش و اطلاعاتی ندارم ، صرفا نگاه شخصی من در مواجه با این اثر بوده .
    1- صداقت : به نظر می رسد هدف از طراحی این عطر، گشودن پنجره ای جدید به دنیایی نو در دنیای عطر بوده ، ولی نگاه هنرمندانه در آن وجود ندارد . عطر صرفا فقط برای باز کردن مسیری جدید برای کسب در آمد بوده ، شاید این در آمد حاصل می شده و یا شاید نه ... یک ریسک بزرگ بوده که به نظرم مدیران بازاریابی این برند نتوانستند شناخت دقیقی حداقل در آن بازه زمانی از مد و سلیقه حاکم داشته باشند ( چرا که این جریان 10 سال بعد دنیای عطر و بازار پولی این سبک را زیر و رو کرد ) این یک نو آوری در دنیای عطر بود ولی نگاه غلط به بازار باعث شد که این جسارت در باز کردن دنیای جدید با شکست مواجه شود .
    2- صبر و بردباری : خالقان و مدیران برند با توجه به عدم استقبال عطر ( چرا که اگر این عطر موفق شده بود نسخه های فراوانی بعد از آن قطعا سرازیر بازار هدف می شد ) توانایی تحمل این شکست را نداشتند ، یک خالق واقعی هرگز اثر خود را نابود نمیکند ، مدیران این برند به نوعی تحمل و صبر لازم برای هدایت و حمایت از این جسارت را نداشتند ، که این از عدم اعتقاد خودِ آنها به این قمار ( جسارت ورود به دنیای جدید ) خودشان بود که باعث شد مدتی بعد این عطر را دیگر تولید نکنند ، چه بسا چنانچه اعتقاد و نگاه صحیح به خلق اثرشان داشتند و صرفا به دنبال منافع مالی نبودند میتوانستند بعد از سال ها حتی به منافع مالی خودشان نیز برسند .
    3- حمایت معنوی و مادی : مدیران برند با خشم حاصل از این شکست همچون هنرمندی که سعی در از بین بردن اثر هنری درک نشده از طرف هنرمندان دیگر ، منتقدان و مخاطبان هدف خود ، به نوعی اقدام به خود زنی و از بین بردن اثر خود کردند ( عدم تولید عطر ) . این در حالی است که خلاقیت در این اثر وجود دارد ولی حمایتی از این خلاقیت به عمل نمی آید .
    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    عطر با رایحه ی کمی سبز و ادویه ای مانند و کدر رزماری با ترکیب مرکباتی بسیار ساده که ته بوی تلخی خاصی دارد آغاز میشود این ته بوی تلخی مرکباتی در ته بوی تلخ و ادویه ای مانند رزماری ترکیب شده و نوعی فضای دارویی مانند را در عطر ایجاد میکند ( این حس دارویی مانند تقریبا در تمام طول عطر بسیار کم رنگ مشهود است که البته در زمان اضافه شدن کهربا به عطر به صورت کامل و قوام یافته خود نمایی میکند ) فضایی کمی سبز و کدر، گنگ ، ته بویی ادویه ای مانند و محو رزماری که به همراهی تازگی خفیف مرکباتی لحظات آغازین عطر را ایجاد خواهد کرد .
    مثل حضور قطره ای آب رو پارچه ای مخملی که معلق روی کرک های مخمل قرار دارد و یا همانند دست کشیدن روی پارچه مخملی که حسی گنگ در من ایجاد میکند .
    سپس از درون این تلخی ( گیاهی ، ادویه ای ) رایحه ای نافذ و چوبی استشمام میشود بدون روح و سفید ولی نافذ که رایحه ی صاف و ظریفی از وتیور است که به شدت کنترل شده است این رایحه ، هدفی جز حذف رایحه ی نافذ و شناخته شد عود ندارد ، وتیور در اینجا به نوعی سعی در تغییر رایحه و رنگ عود دارد ، به نوعی ( تصور میکنم ) عطار اثر یا جسارت استفاده از عود شناخته شده برای من ِ مخاطب عام سال 2002 را ندارد و یا ترس از عدم استقبال مخاطب زمان خلق اثر سعی در تغییر رنگ چوب عود دارد و یا از عود خاصی استفاده کرده و یا اینکه به آن بخش از رایحه ی عود که نیاز دارد نگاه میکند . در واقع ما با رایح ای چوبی مواجه خواهیم بود که وتیور توانایی کنترل عود را ندارد و رایحه ی چوبی و خاص عود برای ما به آرامی مشهود میگردد در همین فاصله فضای چوبی بر عطر غالب شده و شما وارد فضای غیر واقعی و دنیای وهم انگیز عود میشوید ، در ابتدا فضای چوبی عود پس از پر رنگ شدن کمی فاقد روح و احساس بوده ولی به نرمی گرمای نهان چوب عود باعث ارائه ی نوعی گرمی ملایم در بطن عطر خواهد شد ولیکن نوعی سردی ، سبزی و نوعی تازگی خاص که شاید ته بویی ادویه ای نیز داشته باشد ( ترکیب وتیور و رزماری در پس زمینه مشهود است که البته به مرور سبزی کم شده ولی حسِ سردی و ادویه ای مانند تا پایان عمر عطر در پس زمینه عطر مشهود خواهد بود ) که در پس زمینه مشهود است .
    به آرامی با اضافه شدن کهربا به عطر نوعی فضای دارویی که این بار با ترکیب چوب عود همراه خواهد بود به مشام می رسد ، این رایحه ی دارویی مثل ابتدای عطر تازه نیست بلکه همچون حل شدن جسمی جامد در یک مایع به آرامی و نرمی صورت خواهد گرفت این حل شدن در واقع حضور کهربا است که به نرمی علاوه بر تزریق نوعی شیرینی ملایم به بطن چوبی عطر کمی نیز گرما به عطر اضافه میکند و باعث قوام بافت چوبی عطر میشود ، این لحظات زیباترین لحظات عمر عطر است که عود تحت تاثیر کهربا لحظه لحظه در حال تغییر است . کهربا با حضور خود باعث نوعی گرما ، نرمی و ملایمت در عطر میشود ، البته فضای کلی عطر یک عطر خشن مردانه نیست بلکه تقریبا صاف است ولی حضور کهربا همچون نوعی عشق خیالی باعث شیرین شدن کام انسان میگردد .

    فضای کلی : عطری چوبی ( با محوریت خفیف چوب عود ) در بستری ملایم صمغی و پپر رنگ کهربا با پس زمینه خفیف ادویه ای سبک و تازه . شاید بتوان گفت که کهربا در این عطر غالب بوده ، ولی در واقع ترکیبی چوبی خواهد بود که در عطر غالب است ( نمیتوان نت عود را نت بسیار قدرتمند و غالب این عطر دانست )

    این عطر فضای ملال آوری دارد ، غمگین نیست ، مثل یک غروب روز جمعه می ماند که فقط میتوانید در دنیای اوهام و خیال خود سیر کنید شاید که این اوهام باعث شیرینی کام شما شده و یا اینکه پایانی بر این ملال بی انتها بیابید .

    نکته : عطر بسیار ساده ، سبک و خلاصه ارائه میگردد و دارای پیچیدگی خاصی نیست ، حتی تغییرات نسبتا طولانی حضور کهربا .

    * در جستجوی گوسفند وحشی : اثر هاروکی موراکامی نشر نیکو ص 55
    ** https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%87%D8%A7%D8%B1%D9%88%DA%A9%DB%8C_%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%85%DB%8C


    پیوست ها
    شما مجاز به پاسخ به این پست نیستید.